Wednesday, May 11, 2011

Bab 4

Along mengorak langkah bagai robot yang mati bini. Hak! Bedak compact tersebut dipegang erat. Mata masih meliar merata. Beg plastik ditangan masih setia disisinya. Nampaknya pintu bas sudah dibuka. Dia segera meloloskan diri masuk ke dalam bas. Hampir semuanya sudah ada. Minah biru laut sebelahnya masih belum ada. Ke mana? Ah, lantak kau lah! Apa aku peduli.

Dia berjalan melewati lorong sempit. Wah! Ayat! Punggung dihenyak dengan rakus err rakus? Lantaklah! Dia melepaskan keluhan yang tidak dapat dipastikan sama ada letih atau sengaja. Memang confuse. Along memandang luar tingkap. Bas sebelah mahu bergerak. Kelihatannya orang sudah penuh diatas bas. Dipandang pula sebelah kirinya. Pemuda yang berumur dalam lingkungan 20-an sedang meribakan anaknya yang masih kecil atau lebih tepat bayi. Bapa muda itu memandang Along, sambil tersenyum. Along tersengih tayang gigi. Senyum ke sengih ni? Hehe..

"Berapa bulan?" tanya Along ramah. Bibirnya masih tersenyum. Pemuda itu juga turut tersenyum. Isterinya, yang Along agak, sedang membancuh susu. Amboi, siap bawa bekal lagi.

"Tiga bulan." Ringkas jawapannya. Along mengangguk. Mulutnya muncung. Macam burung belatuk.

"Owh...."

"Oit! Tepi sikit!" sergah seseorang. Along memandang seseorang. Adoi! Minah biru laut! Penat betul hari ini. "Cakap baik-baik tak boleh ke?" selamba Along menuturkan. Saja nak menghangatkan hati minah tu. Ngee....

"Ikut sukalah." menjawab pula minah ni. Bapa muda itu hanya tersengih melihat gelagat kami. "Tepilah." Suaranya mula hendak tinggi. Tangannya buat gaya menyuruh Along ke tepi. Along jeling dulu, kemudian dia bergerak keluar dan minah itu masuk. Lalu dihenyak punggungnya kuat-kuat. Bergoyang bas! Dasyat!

"Lain kali hempas aje punggung tu lagi kuat. Senang sikit bas ni nak tercabut tayar." Sindir Along. Minah biru laut tu hanya menjeling. Terasa pula dia. Bapa muda tadi dah tersengih suka. Minah biru laut membelek beg plastik yang dipegangnya tadi. Along duduk semula. Ayu Along duduk. Control habis!

Jantan melayu terakhir! Ahakz! Banggalah pula! Telefonnya berbunyi. Kelam kabut dia mencari telefon di dalam poketnye. Tidak mahu mengganggu lena si bayi. Lena sungguh bayi itu lena. Seperti tidak kisah dengan bunyi sekelilingnya. Nyenyak!

Direnung telefon bimbit yang berbunyi itu. Sya! Adoi! Masa-masa begini dia hendak telefon pun! Pun begitu, punat hijau tetap ditekan!

"Halo! Sayang buat apa?" sapa suara seorang milik perempuan. Err...spesis gedik sikit! Eu....

"Asalamualaikum. Ada dalam bas. Kenapa?" dalam serius dan menyampah, sempat lagi dia menyindir. Minah biru laut disebelah tersenyum sumbing. Gila ke apa, senyum seorang! Along hanya menjeling. Tidak minah itu nampak.

"Ops...hehe...waalaikumusalam. Saja nak call. Rindu kat Along larh." Kucing yang asalnya dari lorong-lorong gelap, telah bersuara dengan terlampau manja. Burung roma Along menegak! Takkan ada hantu dalam bas ini kot?! Oh, sebelah Along ada seekor yang terlepas dari botol yang telah dibuang dari laut. Ini botol mesti tak katup kejap-kejap! Itu yang boleh terlepas hantu sebelah ni hah! Sempat lagi dia mengomel dalam hati.

Along senyap. Kaku mulutnya! "Halo! Along?" tanya suara sebelah sana.

"Hah! Ada ni ha." meleret saja suaranya. Malas betul bersembang dengan minah kerek ni. Tapi lebih rela mengadap minah terlebih sudah ni dari menengok si minah biru laut ni. Boring betul! Dari atas sampai bawah, biru laut memanjang.

"Along atas bas? Nak pergi mana sayang..." Fuh! Kuatkanlah iman aku. Manja bebenor. Manjanya bukan main lagi. Kalah kucing yang merempat tepi jalan.

Minah biru laut membuka plastik yang berisi buah jambu! Prap! Macam orang tak pernah jumpa jambu setahun! Prap lagi! Macam orang tak makan setahun sebenarnya! Macam nak menayang pada Along saja. Tolonglah!

"Nak pergi kerja." Ringkas dan hampir padat! Macam ngongek aje minah hujung talian itu.

"Along sibuk ke? Macam tak nak cakap dengan Sya aje." Rengok Sya. Suaranya bernada rajuk yang meminta dipujuk. Along mengeluh. Masih tak faham-faham lagi, rupa-rupanya minah ni. Memang aku tak nak cakap dengan kaulah! Jerit Along dalam hati. Bas mula bergerak.

"Ermm....Sya. Along sibuk sikit ni. Nanti Along telefon balik. Asalam..."

"Okey bye." Terus talian terputus. Belum sempat Along memberi salam. Merajuklah tu! Ah, tak kuasa aku nak pujuk dia. Lantahlah kau! Getus hati kejam Along. Along mengerling orang disebelahnya. Seperti tercari sesuatu di dalam beg galasnya yang diusung ke sana ke mari. Warna biru laut! Terkocoh dia membelek beg galasnya.

Tiba-tiba......

"Arghh!!!! Awak!" Along terkejut dengan suara yang nyaring macam langsuir tak makan lima hari! Semua mata memandang mereka. Sedikit pun bayi itu tidak bergerak. Lena sungguh tidurnya! Alonf memandang minah biru laut tu! Bulat matanya memandang Along.

"Apa hal kau ni? Terjerit macam budak tak cukup umur? Bayi tu pun tak merengek macam kau." Bas masih bergerak. Mata-mata lain masih memandang mereka. Pemandu bas merenung dari cermin di depannya.

"Kau...kau...." bibirnya macam nak telan seeekor gajah yang besar! Besar punya!

"Kau apa? Gagap dah ker?" kali ini Along tak lepas peluang untuk 'membelasah' minah tu! Di belasah cukup-cukup.

"Kenapa kau kedengki sangat ambil bedak compact aku." Ditunjuk jarinya ke arah bedak compact itu yang tersekit dipoket belakang tempat duduk orang depan.

Cup! Along teringat sesuatu. Bedak compact? Kalau yang dia jumpa tadi....dia punya?! Malang betul Along!

"Oit! Mana ada aku curi. " Nafi Along. Dia turut bangun seperti minah biru laut itu.

"Habis tu macam maan boleh ada kat situ. Ada depan kau pulak tu." Tuduh minah biru laut itu.

Along mula panas hati. "Bukan aku yang ambillah. Aku..."

"Aku apa? Hah? Aku apa?" sampuk minah biru laut sebelum, Along sempat menyiapakan ayatnya. Tercapai juga kang impian aku nak menjadi pembunuh bersiri. Kata hati Along. Mata yang mengantuk terus terbuka melihat babak pertama dalam drama bersiri 'Along Rasa Nak Membunuh'.

"Masa bila aku ambil cakap! Cakap! Cuba cakap masa bila aku ambil?" sergah Along pula. Tidak mahu mengalah. Minah biru laut agak tersentak. Baru dia kenal siapa Along! Muhahaha...

Riak wajah sedikit gementar hanya sebentar, sebelum riak wajah orang orang hutan kelaparan menjenguk wajahnya. "Manalah saya nak tahu..."

"Dah tu yang tuduh aku tu kenapa? Tak hingin la aku nak ambil barang awak pun. Tak luak pun aku. Bukannya boleh kenyang curi bedak compact awak tu. Lagi memberat beg aku adalah. Lagipun takkan aku nak tayang benda yang aku curi depan kau. Logiklah sikit! Cakap tu guna kepala sikit! Jangan main serbu aje!" Nah! Kena bantai sebiji. Minah biru laut itu terdiam. Terkulat-kulat menahan suara Along yang perlahan, tapi bagai gegendang masjid khas untuk mengumumkan kematian, menyapa telinganya.

"Bedak compact tu aku jumpa kat R&R tadi. Kau yang terlupa. So, jangan nak memandai tuduh aku mencuri. Nasib baik juga aku yang ambil. Kalau dibuatnya orang lain yang ambil? Tak jumpa teruslah kau. Berterima kasihlah. Ini tidak! Siap tuduh aku yang ambil lagi. Aku campak bedak compact ni baru tahu! Nak?!" sambung lagi.

Minah biru laut itu termengkalan. Salah dia juga! Serbu tak pakai perfume! Hah?! Apa tuh?!

Along mengambil bedak compact itu. Dicampak atas tempat duduk minah biru laut. Minah itu pula hanya memandang sepi! Takut barangkali! Atau masih trauma dengan suara Along!

"Oit!" simple nak mampus sapaan pemandu tersebut. Semua mata memandang dia. Termasuk Along dan minah biru laut.

"Kalo kamu berdua nak bergaduh, baik keluar dari bas ni. Adakah patut pasangan kekasih bergaduh kuat-kuat? Malulah sikit." Selamba gajah betul pak cik itu. Boleh keluar ayat power sambil tengah pandu bas. Dasyat! Merah terus wajah mereka berdua. Pasangan kekasih? Tolonglah. Tiba-tiba Along rasa nak muntah. Minah biru laut rasa sakit perut.

Mereka yang lain sudah tersenyum. Tak kurang juga yang menekup mulut menahan ketawa. Terus Along dan minah biru laut duduk. Masing-masing senyap. Diam tidak terkutik. Bagai angin puting beliung lalu

No comments:

Post a Comment